دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi

ساخت وبلاگ
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی شامگاه شنبه ۲۰ فروردین در جمع طلاب حوزه‌ علمیه در سخنانی پیرامون «زیبایی‌شناسی‌ نهج‌ البلاغه» گفت: به نظرم ما در ماه مبارک باید استغفار کنیم که کدام کُنش یا کدام سلول از سلول‌های وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) زیبا نبود که می‌خواهیم زیباشناسی تأثیر کلامش را بگوییم، ولی قصد ما این است که درباره زیبایی‌شناسی کلام امام(ع) که در جان مخاطبانش تأثیر داشته سخن بگوییم.استاد سطوح عالی حوزه‌ علمیه قم افزود: در حوزه زیبایی‌شناسی تأثیری، مخاطبان نهج‌البلاغه به چهار دسته تقسیم می‌شوند؛ مخاطبان بی‌واسطه‌ای که آماده اثرپذیری نبودند چنان که درباره قرآن هم این مخاطبان وجود داشتند. دسته دوم مخاطبان بی‌واسطه‌ای هستند که میل به مقاومت نداشتند. به‌عنوان نمونه، در جنگ جمل رهبری سیاسی و نظامی جنگ بر عهده سه نفر است که یکی از آن‌ها زبیر بن عوام است. شخصیت او بسیار بزرگ و در تاریخ اسلام بسیار درباره او صحبت شده است، ضمن اینکه در سپاه جمل جایگاه خاصی داشت و نکته سوم، اینکه وی رکن نیست بلکه یک رهبر سیاسی- نظامی است که هدایت سپاه برعهده اوست.وی ادامه داد: زبیر یکی از همان مخاطبان دسته اول است که مقاومت می‌کرده، اما امیرالمؤمنین(ع) قبل از جنگ او را فرامی‌خواند تا با او صحبت کند و در یک فضای کاملاً دوستانه با او وارد گفت‌وگو می‌شود و از دل این گفت‌وگو، زبیر اول سوزانده می‌شود و زبیر دوم به دنیا می‌آید. امام علی(ع) در این گفت‌وگو آیاتی از سوره نورآورد و طوری با او صحبت کرد که به گفته ابن ابی الحدید بعد از این گفت‌وگو زبیر به طور «نادم و سرافکنده» برگشت.خوارج؛ محصول قرآن منهای ولایتحجت‌الاسلام عشایری علت فروپاشی درونی زبیر را اینگونه بیان کرد دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 206 تاريخ : شنبه 31 ارديبهشت 1401 ساعت: 17:24

معرفی تفسیر الصافی فیض کاشانییکی از آثار ملا محسن فیض کاشانی(۱۰۰۷ق -۱۰۹۱ق) از عالمان امامیه در تفسیر قرآن است که بیشتر از روش تفسیر روایی (تفسیر آیات به کمک روایات) بهره گرفته و به علت اختصار و جامعیت، در زمان‌های مختلف مورد توجه بوده است. فیض در این اثر سعی کرده، تفسیری پیراسته از اندیشه‌های گوناگون عرضه کند و از این رو نام «الصافی» را برای آن برگزیده است. این تفسیر، مباحث کلامی، عرفانی و ادبی را نیز در بر دارد و مؤلف در تفسیر الاصفی آن را خلاصه کرده است.انگیزه نگارشاز آنجا که ملا محسن در میان تفاسیر، با همه گستردگی تعداد آن‌ها، تفسیری مُهَذَّب و پیراسته از ناهنجاری‌ها با بیانی کافی نیافته، تصمیم به نگارش آن گرفته و امید داشته این تفسیر، تفسیری باشد که مطالب و روایات صحیح را از روایات کدِر و ناصاف تمییز دهد.[۱]روش مؤلففیض در تفسیر صافی، تأثیر شدید و نمایانی از تفسیر بیضاوی (انوار التنزیل واسرار التأویل، ناصرالدین عبدالله بن عمر۶۸۵ق) دارد تا جایی که اگر روایتی در تفسیر آیه نباشد اصل عبارت بیضاوی را نقل می‌کند و گاه با اندک تغییری آن را می‌آورد.[۲]فیض کاشانی قبل از آغاز تفسیر، بعد از مقدمه‌ای، دوازده مقدمه را به عنوان مقدمات تفسیر خود ذکر می‌کند که به تعبیر محمد هادی معرفت در التفسیر و المفسرون، از بهترین مقدمات تفسیری است که در ابتدای تفسیر آورده شده و مصنف به بهترین وجه مطالب ضروری را که هر مفسر باید بیان نماید، ذکر کرده است.مطالب مقدمات به قرار ذیل است:مقدمه اول، در فضل قرآن و وصیت به تمسک به آن از روایات اهل بیت و در مذمت دشمنان آنان.مقدمه دوم، در بیان این که علم قرآن، نزد اهل بیت بوده و ظاهر و باطن همه قرآن را آنان می‌دانند.مقدمه سوم، در بیان این که کل قرآن در شأن اولیاءا دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 192 تاريخ : شنبه 31 ارديبهشت 1401 ساعت: 17:24

درس تفسیر قرآن'>قرآن'>قرآن آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست (عوامل هجر قرآن و مبانی هجرزدایی از قرآن)امروز دو مسئله را مورد گفت‌وگو قرار می‌دهیم. مسئله اول عوامل هجر قرآن و مبانی هجرزدایی از قرآن. شاید کسی در این نکته تأمل نکند که آنگونه که باید از ظرفیت قرآن در معارف دین استفاده نشده است. در امتداد بحث هفته قبل باید دید نتیجه قرآن‌بسندگی چه بوده است؟ شک نیست که مهجوریت قرآن. چه شد که کار به اینجا کشیده شد؟ البته نباید گفته شود قرآن‌بسندگی به مطرح شدن قرآن می‌انجامد چون اگر ثقل اهل بیت(ع) را از قرآن گرفتیم و بسند به قرآن کردیم، نمی‌توانیم از قرآن در جاهایی که اهل بیت(ع) استفاده کردند استفاده کنیم و ناتوانی ما بر قرآن تحمیل می‌شود. ما زمانی می‌توانیم به این سیره تمسک کنیم و از قرآن بهره‌ بگیریم که قرآن‌بسند نباشیم. ضمنا من کاری به شعار جوانان ندارم که همین مسئله را مطرح می‌کنند و به فقها حمله می‌کنند، فارغ از این شعار و این مقاصد، عوامل هجر قرآن را بررسی می‌کنیم.قرآن مهجور است؛ چرا؟نمی‌خواهم بگویم عوامل هجر قرآن منحصر در این موارد است ولی آنچه به نظرم رسیده این است؛ اولین نکته این بوده است که بزرگان، مخصوصا بزرگان فقه، اطلاقات و چه بسا عمومات قرآن را قابل تمسک نمی‌دانستند و می‌گفتند قرآن در مقام بیان نبوده است و چون در مقام بیان نبوده نمی‌شود به اطلاقاتش تمسک کرد. وقتی اطلاقات قرآن را قابل تمسک ندانیم، در فقه آنگونه که باید و شاید از قرآن استفاده نمی‌بریم لذا قرآن در فقه غایب می‌شود و روایات غالب می‌شود. وقتی قرآن در فقه غایب شد به هجر قرآن کمک می‌کند. وزنه سنگین معارف دین فقه است. وقتی قرآن در فقه غایب شود یعنی در بخش معظم معارف غایب می‌شود.عامل دوم عدم استفاده از آیاتی است که مبین مقاصد بوده دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 172 تاريخ : شنبه 31 ارديبهشت 1401 ساعت: 17:24

معرفی تفسیر أبو السعود (إرشاد العقل السليم إلى مزايا القرآن الكريم)تفسیر ابی السعود کتابی است به زبان فارسی که مشتمل بر تأویل ابعاد مختلف آیات قرآن می‌‏باشد. این کتاب اثر محمد بن محمد بن مصطفی عمادی معروف به ابو السعود است و انتشارات دار إحیاء التراث العربی انتشار آن را به عهده داشته‌ است.[۱]دربارهٔ کتاب"ارشاد العقل السلیم إلی مزایا الکتاب الکریم» مشهور به "تفسیر أبی السعود" به زبان عربی، از قاضی ابی سعود محمد بن محمد بن مصطفی عمادی حنفی اشعری مذهب است که در سال ۸۹۳ (یا ۸۹۸ق) در روستایی در قسطنطنیه به دنیا آمد و نزد پدرش به تحصیل پرداخت و پس از فراغت از تحصیلات عالیه به مقام قضاء نائل آمد. او عمری را به تدریس و تعلیم و تألیف پرداخت. سرانجام در سال ۹۸۲ق در قسطنطنیه چشم از جهان فرو بست. "تفسیر ابی السعود" بعد از "الکشاف زمخشری" و "انوار التنزیل" بیضاوی، مشهورترین تفسیر قرآن از جهت ادبی و بلاغی و استواری در نثر به شمار می‌رود.منابع اساسی این تفسیر "الکشاف" و "انوار التنزیل" است. او قطعاً به "تفسیر طبری" و "صحاح سته" در ذکر احادیث تفسیری نیز توجه داشته و از آنها استفاده نموده است. "پرهیز شدید از نقل روایات اسرائیلیات"، "گزیده‌گویی" و "دقت در نکات ادبی و بلاغی"، "قلّت لفظ و کثرت معنی" و گاستواری در نثر" از مهمترین ویژگی‌های این تفسیر پر ارج است.اسلوب نگارش صحیح و بدون زوائد، این اثر را متمایز و برجسته نموده است. او در ضمن مقدمه‌ای بسیار ادیبانه و عالمانه، قلم شیوای موزون و مسجع خود را به نمایش گذاشته و هدف خود را از نگارش تفسیر با اسلوبی دقیق بیان داشته است. ابی‌السعود در بیان مفردات قرآن و اشتقاق لغات و مفاهیم آنها مخصوصاً در علوم بلاغی تخصص و تبحر ویژه‌ای دارد و در مسائل نح دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 191 تاريخ : پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401 ساعت: 13:21

معرفی تفسير نور الثقلين العروسي الحويزي (تفسیر مأثور شیعی)نور الثقلین تفسیری روایی و به زبان عربی تالیف عبد علی بن جمعة العروسی حویزی (یا هُوِیزی) از فقها و محدثان شیعه قرن دوازدهم است. در این مجموعه ۱۳۴۲۲ حدیث گرد آمده است. از آنجا که این کتاب دربرگیرنده آیات (ثقل اکبر) و روایات (ثقل اصغر) است، با اقتباسی از حدیث ثقلین که مورد قبول همه مسلمانان است، نورالثقلین نامیده شده است.مطالعه آنلاین در سایت فقاهتhttps://lib.eshia.ir/12024/1/1 دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 192 تاريخ : پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401 ساعت: 13:21

تلاوتی کوتاه از محمود خلیل الحصری (آیه 6 سوره حجرات)از استاد محمود خلیل الحصری در کنار اساتیدی چون عبدالباسط، منشاوی و مصطفی اسماعیل به سبب تأثیرگذاری در جهان اسلام به عنوان یکی از چهار قاری بزرگ دوران معاصر نام برده می‌شود.در سال ۱۹۶۱، الحصری اولین کسی در جهان بود که موفق به ضبط صوتی تلاوت قرآن کریم با روایت حفص از عاصم شد. بعد از برگزیده شدن او در مسابقه رادیو قرآن مصر، این رادیو به مدت ۱۰ سال منحصرا تلاوت شیخ حصری را پخش کرد.  دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 213 تاريخ : پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401 ساعت: 13:21

خبرنامه